Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
-
OMREKENEN: PK - MIJLEN - KNOPEN - INCHES - enz.
 
EEN ZEEMIJL (NAUTICAL MILE = NM)


Een zeemijl (in het Engels: Nautical Mile, afgekort NM) is een lengtemaat die gelijk is aan precies 1852 meter. Een zeemijl is dus langer dan een (Engelse) mijl (1609 meter). De zeemijl wordt als eenheid van afstand gebruikt in de zeevaart en de gemotoriseerde luchtvaart. Ook de afgeleide snelheidsmaat knoop (= zeemijl/uur) wordt veel gebruikt. Lange tijd is de lengte van de zeemijl niet precies gedefinieerd geweest.

De Engelse wiskundige Richard Norwood besloot rond 1635 de lengte van een breedtegraad precies op te meten en stelde de waarde van de zeemijl op 1/60ste hiervan, één boogminuut. Zijn meting van de afstand van de Tower of London tot York, ongeveer ± 280 kilometer, kostte twee jaar en zat er volgens de huidige maatstaven maar 600 meter naast, een fout van 0,2%. Zijn meting stelde de waarde van een graad op 110,72 kilometer, waarmee zijn zeemijl op 1,845 kilometer kwam.

Later werd in Frankrijk de grondslag gelegd voor het Metriek stelsel. Hierin werd bepaald dat de meter per definitie 1/10.000.000 deel was van de afstand van de evenaar tot aan de noordpool, gemeten over de meridiaan van Parijs, waarmee de zeemijl zijn huidige waarde van 10.000/(60×90) = 1,852 kilometer kreeg (eigenlijk 1,85185 km, maar de definitie is afgerond op de dichtstbijzijnde hele meter).

Achteraf bleek dat de Fransen een foutje in de meting gemaakt hadden en dat de meridiaan in werkelijkheid iets langer was; de lengte van de meter, en dus ook van de zeemijl, veranderde echter niet meer.

Bij plaatsbepaling op zee en in de lucht rekent men veelal in zeemijlen. De schaalverdeling van zeekaarten is toch al in graden en minuten, met een passer kan dan eenvoudig de afstand in zeemijlen langs de "verticale zijde" van de kaart afgemeten worden.

EEN VADEM OF VAAM (Engels: fathom)

Vadem is een oude lengtemaat, die vooral werd gebruikt om de vaardiepte voor schepen aan te duiden. Het eenheidssymbool is fath. De lengte is 6 voet ofwel 1,8288 meter. Dat is ongeveer zo lang als de spanwijdte van de armen van een niet te kleine volwassen man. Men kon dus de diepte makkelijk meten door het touw tussen de handen aan de gestrekte armen binnen te halen (ook wel "opvamen" genoemd).


 
Top
 

HET OMREKENEN VAN EENHEDEN

Gebruik een punt als decimaalteken bijvoorbeeld: 12.05
Onderstaande berekeningen worden afgerond.

 
Snelheid
 
Lengte

Knopen (kts)
Meter/seconde (ms)
Kilometer/uur (km/h)
Mijl/uur (mph)

 

Kilometer (km)
Mijl (mi)
Zeemijl/Nautical Mile (NM)
Graden (° geografisch)

Kracht / Koppel
 
Lengte

Pound-force foot (lb-ft)
Newton-meter (Nm)
Kilogram-meter (kgm)

 

Centimeter (cm)
Inch (in of ")
Foot / Voet (ft of ')
Yard (yd)

Vermogen
 
Temperatuur

Paardekracht (pk)
kiloWatt (kW)

 

Graden Celsius (°C)
Graden Fahrenheit (°F)

Inhoud
 
Inhoud

Kubieke dm (dm3= liter) Kubieke cm (cm3 of ml) Cubic inch (ci)

 

Imperial gallon - GB
Gallon - US
Liter (l of L)

 
Top
 
EQUIVALENTEN (duim = inch = mm)
Fractioneel
( "
of inch of duim)
Decimalen
("
of inch)
Metrisch
(mm)
1/64 .0156 .397
1/32 .0312 .794
3/64 .0469 1.191
1/16 .0625 1.588
5/64 .0781 1.984
3/32 .0938 2.381
7/64 .1094 2.778
1/8 .1250 3.175
9/64 .1406 3.572
5/32 .1562 3.969
11/64 .1719 4.366
3/16 .1875 4.762
13/64 .2031 5.159
7/32 .2188 5.556
15/64 .2344 5.953
1/4 .2500 6.350
17/64 .2656 6.747
9/32 .2812 7.144
19/64 .2969 7.541
5/16 .3125 7.938
21/64 .3281 8.334
11/32 .3438 8.731
23/64 .3594 9.128
3/8 .3750 9.525
25/64 .3906 9.922
13/32 .4062 10.319
27/64 .4219 10.716
7/16 .4375 11.112
29/64 .4531 11.509
15/32 .4688 11.906
31/64 .4844 12.303
1/2 .5000 12.700
 
Fractioneel
( "
of inch of duim)
Decimalen
("
of inch)
Metrisch
(mm)
33/64 .5156 13.097
17/32 .5312 13.494
35/64 .5469 13.891
9/16 .5625 14.288
37/64 .5781 14.684
19/32 .5938 15.081
39/64 .6094 15.478
5/8 .6250 15.875
41/64 .6406 16.272
21/32 .6562 16.669
43/64 .6719 17.065
11/16 .6875 17.462
45/64 .7031 17.859
23/32 .7188 18.256
47/64 .7344 18.653
3/4 .7500 19.050
49/64 .7656 19.447
25/32 .7812 19.844
51/64 .7969 20.241
13/16 .8125 20.638
53/64 .8281 21.034
27/32 .8438 21.431
55/64 .8594 21.828
7/8 .8750 22.225
57/64 .8906 22.622
29/32 .9062 23.019
59/64 .9219 23.416
15/16 .9375 23.812
61/64 .9531 24.209
31/32 .9688 24.606
63/64 .9844 25.003
1 1.0000 25.400
 
Top