Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
WELK TYPE SCHIP WIL IK GAAN BOUWEN
 

Voor de keuze van het type schip is de vraag: "Waar wil ik kunnen varen" en uiteraard het beschikbare budget van doorslaggevende aard.
• Voor het varen door Frankrijk gelden de volgende maxima: diepgang 1,80 meter, doorvaarthoogte 3,40 m, breedte 5,05 meter.
• Voor het varen in Nederland moet de diep-gang ook niet al te veel beperkingen opleggen.
• Brede gangboorden om je op een veilige manier over het schip te kunnen verplaatsen;
• Voldoende ruimte om lange tijd te kunnen verblijven (hierbij is de stahoogte in het schip zeker niet onbelangrijk);
• En natuurlijk de zeewaardigheid.

 


Mijn eerste motorkruiser na een flinke opknapbeurt.

 

De Vripack Kotter 1150 AK met een lengte van ± 12 m, een breedte van 4 m, een minimale doorvaarthoogte van 2,75 m en een diepgang van 1,15 m voldoet ruim aan mijn vooraf gestelde eisen. Zie ook www.vripack.com.
Het is een multi-knikspant kotter met spiegel, waaiersteven en verschansingsingang. Door de waaiersteven wordt het rondspant idee benaderd terwijl de voordelen van de multiknik-rompvorm behouden blijven.
Het schip wordt gebouwd op 3 schotten, 4 webframes, zijzaathouten in het achter-schip, extra spanten in de motorkamer en twee langsscheepse verstijvingsprofielen langs de huidbeplating.

DE INDELING

In het achterschip bevindt zich de eigenaarshut met aan stuurboord de badkamer en aan bakboord de toiletruimte. Vanuit de badkamer is er toegang tot de motorkamer. De salon is ingedeeld met een stuurstand, zitbank en kaartentafel. Onder de salon vindt men de motorkamer met geïntegreerde brandstoftanks en losse r.v.s. drinkwatertanks. Het voorschip is ingedeeld met een keuken, dinette en een afsluitbare hut met V-kooi. In de voorpiek is de kettingbak geplaatst en deze is bereikbaar middels een dekluik. Op het achterdek bevindt zich een geïntegreerde stalen stuurstand achter de windschermomranding op het salondak. In het gangboord zit een gasbun voor twee gasflessen.