Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
HET DEK EN DE OPBOUW
 
Op deze pagina:
a. Te beginnen met het gangboord ter hoogte van de achterkajuit.
b. De voorsteven wordt overmaats en gebogen aangeleverd.
c. Afwerking van het gangboord met 1,5" gasbuis.
d. De opbouw. Hierbij is het zaak goed de lasdetails op de tekening te volgen.
e. Het buigen van de dakprofielen kan ook zonder buigmachine.
f. Het dak/dek van de voorkajuit, de salon en de achterkajuit.
g. Het begin is er, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
     
a. Te beginnen met het gangboord

Wanneer alle huidgangen aan elkaar zitten komen we vanzelf bij het dek, dit kan dan afhankelijk van het type schip op de plaatrand, hoek-op-hoek of ertussen worden geplaatst.

We beginnen bij het gangboord ter hoogte van de achterkajuit. Op deze plek is al een goed houvast aan het achterschot van het ventilatiekanaal van de machinekamer, dat reeds op de salonvloer (het plafond van de machinekamer) vastgehecht zit.

Houd de platen vlak door er een T-ijzer op te klemmen. Hiermee voorkom je dat de platen doorzakken omdat weinig of geen steun voor aanwezig is. Immers het gangboord en het voordek wordt tussen de huidbeplating geplaatst en niet hoek-op-hoek. Hecht dan eerst de verstijving er onder en las deze af voordat het gangboord aan de huid gehecht wordt. Hiermee voorkom je dat je later onder je laswerk moet staan, liggen of zitten.

Bij het voordek aangekomen zal je merken dat, als de spanten en schotten op de juiste maat staan het dek er zo op of tussen zal passen. Het dek wordt ook met korte hechtlassen op de juiste plaats vastgelast, let op dat ook deze naad strokend is.

Terug naar boven.

b. De voorsteven

Nadat het voordek op zijn plaats zit is het moment aangebroken om de voorsteven aan te brengen. De voorsteven wordt overmaats en gebogen aangeleverd en moet ter plaatse op maat gemaakt worden. Ik heb gewacht met het plaatsen hiervan tot de bakboord en stuurboord dekplaten op de juiste plaats zaten. Zo verkreeg ik een mooie maatgeving waarop de voorsteven afgeslepen moest worden. Dat is nog een lastige klus, maar door het gebruik van een heftruck had ik beide handen vrij om af te kunnen tekenen, te slijpen en vast te kunnen hechten.

Terug naar boven.

c. Afwerking van het gangboord

Nu kunnen we het gangboord afwerken met 1,5" gasbuis. Omdat de opbouw er nog niet opzit, heb je nog omgevingsruimte om te lassen op plaatsen waar je anders moeilijk of helemaal niet meer bij kan komen. Dat zijn dan ook de plekken die direkt afgelast moeten worden. Verder wordt er nog niets afgelast, alleen de plaatsen waar je anders echt niet meer goed bij kan of zou kunnen komen.

Terug naar boven.

d. De opbouw

Dan is de opbouw aan de beurt. Hierbij is het zaak goed de lasdetails op de tekening te volgen. Per schip kan de plaatsing verschillen met voor-, zij- en achterkant, hoek-op-hoek, tussen of op de dekplaten.
Bij dit ontwerp moeten de wanden van de voorkajuit en de salon tussen de dekplaten gelast worden.

Terug naar boven.

e. Het buigen van de dakprofielen

De profielen die voor het draagvermogen van het salondak en de verschillende dekken zorgen, moeten eerst in de juiste ronding gebogen worden voor ze geplaatst kunnen worden. De buigmallen staan op de tekening aangegeven. Professionele bouwers gebruiken hiervoor een buigapparaat waarop het aantal graden waarin de profielen "gezet" moeten worden, vooraf kan worden ingesteld zodat elk profiel precies gelijk gebogen is.

Zonder buigmachine is het ook te realiseren. We slijpen de profielen om de 40 cm zover in tot ze handmatig gebogen kunnen worden.
Om de ronding te kunnen controleren tekenen we de buigmal eerst af op een houten plaat en zagen deze ronding uit. Na het buigen kan het profiel gemakkelijk controleren op de houten mal. Eenmaal in de juiste stand lassen we de inslijpingen weer dicht (let op krimpen van de las).

Terug naar boven.

f. Het dak/dek van de voorkajuit, de salon en de achterkajuit

Als de dakspanten vast zitten kunnen de dak- of zoals je wilt de dekplaten geplaatst worden. Ook hier worden deze weer hoek op hoek vastgelast.
Vemijdt bij het vasthechten zoveel mogelijk om op het dak te gaan staan of zitten. Er zit nog geen verband tussen de profielen en de platen. Daardoor kunnen de profielen plaatselijk doorbuigen waardoor de ronding van het dak of dek af gaat wijken.

Het wordt wat eentonig, maar ook hier geldt weer: Kijk steeds op een afstand kritisch naar de vorm en zorg dat deze gelijkmatig blijft.

Terug naar boven.

g. Het begin is er

Stap voor stap zal de vorm van het schip gestalte krijgen. De vraag van diverse geinteresseerden: "Wat moet dat worden?", is nu veranderd in: "Zó, dat schiet al aardig op." Maar vergis je daar niet in, het is eigenlijk allemaal net begonnen.

Na al deze gangen doorgewerkt te hebben, wordt het tijd om het gehele casco te gaan aflassen.

Terug naar boven.