Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
HET MAKEN VAN DE KIEL EN HET BALANSROER
 
In het hoofdstuk "Beginnen" kon je al lezen, dat het verstandig is om te controleren of de uitsneden van bak- en stuurboordplaten goed en gelijk van vorm zijn.

Bij de kiel is deze controle zeker nodig. Als de ronding en de afmetingen onderling precies gelijk zijn zal de kiel mooi recht gemonteerd kunnen worden.
Iedere afwijking in de kiel zal later de vaareigenschappen van het schip zeer nadelig kunnen beïnvloeden. Je kan het vergelijken met een auto die niet spoort en tijdens het rijden steeds naar één kant van de weg trekt.

Zo bleek bij het controleren van kielplaten, dat de opening waarop later de beide "schelpen" moeten komen wel goed van grootte was, maar op verschillende hoogte uit de platen was uitgesneden. Het verschil was bijna 2 cm. Dit moest dus eerst gecorrigeerd worden (Zie foto). Echter: "welke van de twee openingen zat op de goede plek?".

Mede omdat de plaats van de schelpen de plaats bepaald waar de schroefas komt te zitten en daardoor ook de fouthoek bepaald van de schroefas ter opzichte van de motor, was het belangrijk dat ik zeker wist welke maatvoering gehanteerd moest worden.

Na eerst een stukje staal in de opening gelast te hebben moest de vorm nog geslepen worden. Ik heb daartoe de platen op een paar punten eerst aan elkaar gehecht, zodat ze tijdens de werkzaamheden onderling niet konden verschuiven.

Ik had vooraf het schroefassysteem besteld, waardoor ik direkt de mogelijkheid had om de diverse onderdelen te passen en te meten en de plaats te bepalen van de lagers en de schroefaskoker.

Nu pas kon de kiel daadwerkelijk gerealiseerd worden. Eerst weer alle spanten op zijn plaats gehecht. Gekeken of het geheel "strookte" en afgelast.

LET OP: Vooraf aan het passen van de kiel onder het schip dient het vlak van het casco op deze plaats eerst afgelast te zijn.

Het passend maken van de kiel was al met al nog een lastige klus, omdat de kiel daartoe een paar keer onder het casco geschoven moest worden.
Over het in elkaar zetten van het roerblad hoef ik verder niets te vertellen. De foto´s spreken voor zich.

Lees onder "Technische Inbouw" meer over:
- Het watergesmeerde schroefassysteem.
- Het berekenen van de juiste stuurinrichting.
 
 
 
 
 
     
 

Links:
Het passen van de kiel.






Rechts:
Een Water-gesmeerd schroefas-lager.

 
   
   
 

Links:
Het passen van de kiel.





Rechts:
De schroefaskoker van binnenuit gezien.

 
   
   
 

Links:
De kiel afgelast en het passen van de schroefas met schroef.





Rechts:
Montage van het balansroer.

 
   
   
 

Links:
Het passen van de roerkoning.






Rechts:
Het passen van balansroer en hennegatskoker.