Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
OP ZOEK NAAR EEN GESCHIKTE BOUWPLAATS
 

Na mijn keuze over het schip ben ik op zoek gegaan naar een geschikte plaats om het casco te kunnen gaan bouwen.
Het is aan te bevelen om een overdekte bouwplaats te kiezen, maar die gelegenheid biedt mijn woonomgeving niet, mede door de omvang van het schip. Ook is het niet te doen om dagelijks een lange afstand af te moeten leggen om een paar uurtjes te kunnen werken.

Het bouwen moet dus buiten gebeuren. Een nadeel van buiten werken is echter dat je afhankelijk bent van het weer. Een andere mogelijkheid is om een tent over je werk heen te bouwen. Hierbij is het wel belangrijk dat je voldoende ruimte hebt om rond het casco te kunnen lopen en het vanaf een paar meter afstand te kunnen bekijken. En... denk eraan dat het allemaal goed vast zit als het hard gaat waaien. Een verharde ondergrond (tegels of beton) hierbij is aan te bevelen om schoon (en milieu-vriendelijk) te kunnen werken.