Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
HET KAN BEGINNEN
 
Op deze pagina:
a. Het sorteren van het gehele pakket platen en profielen.
b. Waar begin ik met het zetten van de eerste las.
c. Het plaatsen van de webspanten, schotten en zijzaathouten.
d. Het vlak goed ondersteunen om de platen om zijn plaats te kunnen zetten.
e. Hoe buig ik het voorvlak terwijl er meer en meer spanning op komt te staan.
     

a. Het sorteren van het gehele pakket platen en profielen.

Als het hele pakket is afgeleverd, is het zaak om eerst orde te scheppen door de platen te sorteren en in de juiste positie neer te leggen.
(Let op: buizen waren bij mijn pakket niet inbegrepen. En dan heb ik het niet over de railing, maar over daadwerkelijk onderdeel van de constructie van het casco, zoals: de buis tussen de huidplaten verwerkt zit bij de achterkajuit en de buis als onderdeel van de fundering voor de mast).
Werk eerst het hele pakket door en leg de platen neer zoals deze op de onderdelen-positie-tekening staan afgebeeld. Dit kan naast elkaar, maar natuurlijk ook op elkaar. Het is gelijk een controle of alle onderdelen in het pakket zitten. De onderdelen-positie-tekening is als het ware het plat uitgevouwen bouwpakket. Op deze tekening kan je alle onderdelen herkennen en zien waar deze in het schip verwerkt moeten worden. Bij het uitleggen goed in de gaten te houden hoe je de platen neer legt. Stuur- en bakboord meteen aan de goede kant en de onderrand van alle platen naar hart schip laten wijzen. Zo heb je de platen vervolgens ook weer nodig om het schip in elkaar te zetten.
Wanneer je de platen op zijn kop verwerkt zal het een ander "schip?" worden.

Terug naar boven.

 
 
     
b. Waar begin ik met het zetten van de eerste las

Door het sorteren van de platen raak je al wat vertrouwd met de verschillende vormen en kan het echte werk beginnen. Werk veilig en niet overhaast. Iets losmaken omdat het niet goed zit duurt altijd langer en het resultaat wordt er vaak niet beter van. Controleer of stuur- en bakboordplaten gelijk van vorm zijn door ze even op elkaar te leggen. Je hebt dan nog de gelegenheid korrekties aan te brengen.
Als de platen goed zijn neergelegd zoals op de onderdelen-positie-tekening staat aangegeven dan liggen de twee vlakplaten naast elkaar met de "hart-schip"-naad naar elkaar toe. De naad op hart schip wordt als eerste aan elkaar gehecht. Begin achteraan bij de spiegel, schuif de platen netjes tegen elkaar. Leg een blokje hout aan de buitenrand onder de platen zodat het achterste deel van de platen ongeveer in de V-vorm liggen van de spiegel. Het eerste lasje leggen we zo goed als achteraan op deze naad, dicht bij de spiegel. Let op, je bespaard werk als je niet precies op de markeerlijnen last omdat er precies op deze plek een spant komt te staan en die kun je niet op deze bobbel neerzetten.

Terug naar boven. 

 
 
     
c. Het plaatsen van spanten, schotten en zijzaathouten

Het eerste lasje zit er en nu is het zaak om de platen weer zo te schuiven en eventueel een beetje aan de buitenrand op te tillen dat de naad ongeveer 10 tot 15 cm verder naar voren weer precies goed zit, "hoek op hoek" heet dit. Leg dan weer een hechtlasje van ong. 1 tot 2 cm lang. Zo werk je stap voor stap naar de voorkant van het schip. Wanneer je echter ongeveer halverwege deze naad bent moet je wel zeker weten dat de V-vorm van het vlak juist is en zetten daarom de bijgeleverde schotten en spanten op het vlak. Let op dat je ze op de juiste plaats neerzet, dus niet op de markeerlijn, maar vanaf het hart van het schip vóór de markeerlijn. De spanten en schotten zijn een wezenlijk deel van de constructie van het schip, maar voorlopig zijn ze ervoor om te zorgen dat je het vlak van het schip goed op maat en in de juiste vorm neerzet.

Terug naar boven.

 
 
     
d. Het vlak goed ondersteunen om de schotten op zijn plaats te kunnen zetten

Nu werk je de hart schip naad verder naar voren aan elkaar. Elke keer netjes in de goede positie zetten en dan weer een lasje. De achter-, stuur- en bakboordzijde van het vlak zal steeds hoger opgetild en ondersteund moeten worden om de vlakplaten tegen elkaar te kunnen krijgen. Hoe verder je naar voren komt hoe moeilijker de platen zullen buigen.
De plaatvormen zijn op de computer "uitgeslagen". Dit betekent dus dat er altijd maar in één richting draai in de platen zit. De spanten zijn een handig hulpmiddel om op de verschillende plaatsen in het casco deze vorm te "ondersteunen" tijdens de bouw. Wanneer je de platen netjes aan elkaar last onstaat vanzelf de juiste vorm van het casco. Controleer voor je de platen gebruikt of de afmetingen kloppen. Dit is het eenvoudigste te zien door stuur- en bakboordplaat op elkaar te leggen. Zo kan je ook eenvoudig eventuele korrekties maken.

Terug naar boven.

 
 
     
e. Hoe buig ik het voorvlak terwijl er meer en meer spanning op komt te staan

Bij de voorkant van het vlak is wat kracht nodig om de platen tegen elkaar te drukken. Je kan dit doen met een paar stevige lijmtangen. Indien deze er vanaf willen schuiven las je eerst een kort stukje hoek- of T-profiel op de vlakplaat waarachter je de voetjes van de lijmtang kan zetten. Bij mij hebben zware snelbinders heel nuttig werk gedaan als domme kracht. Wanneer je uiteindelijk op de plaats van het piekschot komt is het zaak dit schot meteen er in te zetten, omdat dit bepalend is voor de vorm van het voorschip en de boeg. De positie van dit schot in het schip is erg belangrijk, een centimeter naar voren of naar achteren maakt hier een groot verschil in de vorm van de voorkant. Het is dan ook van belang dat de vorm van de plaatrand mooi vloeiend loopt. Indien hiervoor een spant of schot tijdelijk los gemaakt moet worden, moet je dit doen.

Terug naar boven.