Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Inbouw en montage van technische componenten.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
ALS HET CASCO "BIJNA" KLAAR IS
 

LASWERK STRAK MAKEN EN BESCHERMEN TEGEN WEERSINVLOEDEN

Nadat het casco afgelast was, heb ik het schip eerst laten verplaatsen naar een wat meer door bebouwing beschermde omgeving. Hierbij werd gebruik gemaakt van een 30 tons heftruck. Met name de wind heeft mij regelmatig extra werk gegeven. Bij te veel wind moest ik voor afscherming zorgen van de lasvlam om door te kunnen gaan met het laswerk.

Nu het casco bijna klaar is wordt het tijd om (zoals in het vorige hoofdstuk al beschreven werd) het laswerk wat later in het zicht zit netjes strak te maken en al de schade die door het lassen aan de beschermlaag is aangericht te herstellen.

Aan te bevelen is de zogenaamde "koud galvanisatie-methode", spuitbussen met zinkverf. Het zink maakt een verbinding met het metaal, waardoor minder gauw roest zal ontstaan. Bovendien is het gebruik van spuitbussen erg handig omdat dit altijd klaar staat voor direkt gebruik en je niet met vuile kwasten e.d. komt te zitten.

Omdat ik het casco in de buitenlucht aan het bouwen ben heb ik tussendoor al een aantal keren delen van het casco geschuurd en in de ijzermenie gezet om te veel roestvorming te voorkomen en eventueel voor het afschilderen te moeten laten stralen van het staal. Of dit ook geholpen heeft zal de toekomst nog moeten uitwijzen.

Wacht met het echte afschilderen zoveel mogelijk tot het laatst. Het heeft in dit stadium nog geen zin omdat hier en daar nog wel enig laswerk gedaan moet worden ten behoeve van de technische inbouw, zoals motorfundatie, mastvoet, lasbolders, steunpunten voor diverse apparaten, misschien een trap, of het lassen van extra profielen aan de binnenzijde om het schip volledig te kunnen isoleren, enz.

En... Let op: Het gevaar voor brand wordt groter naar gelang er meer lagen verf op het staal zit. Oppassen dus.

 
 
 
 
 
     
 

Links:
Loophek ter afsluiting van het gangboord.




Rechts:
Gesloten loophek en door kinderen niet zomaar te openen.

 
         
 

Links:
Lasbolders op hun fundatie..





Rechts:
Fundatie met ankerlier en geopende kettingbak.

 
         
 

Links:
Ingelaste salontrap.







Rechts:
Mastvoet op fundatie.

 
         
 

Links:
Mast compleet gemonteerd incl. drie motorlieren voor het strijken en hijsen.

 

Rechts:
Zo ziet het er tot op heden uit.

 

 

Onder:
Nog één keer in de menie vlak voor de winter (17-11-2004)