Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor. Terug naar het begin van De bouw van mijn Vripack 1150 AK motorkotter ms Roboot. Wetenswaardigheden over de bouw van mijn schip. Met foto's, technische tekeningen, een werkplaatsmanual met werkplaatsinstructies en het mariniseren van een DAF DF 615 dieselmotor.
         
Terug naar de beginpagina van deze website. Naar het Gastenboek van ms Roboot Links en contacten van ms Roboot. Alle aanbiedingen op een rijtje.
 
ZELF BOUWEN
 
Inleiding.
Wat voor 'n schip wil ik bouwen.
Op zoek naar een geschikte bouwplaats.
Het minimaal benodigde gereedschap.
Als alles gesorteerd is kan het bouwen beginnen.
Als het vlak in elkaar zit moet het eerst waterpas gezet worden.
Dan kunnen de volgende huidgangen erop.
Na de huidgangen volgen natuurlijk het gangboord en de opbouw.
Het maken van de kiel en het roer.
Het hele casco aflassen.
Als het casco bijna klaar is.
U bevindt zich in dit hoofdstuk.
Het omrekenen van eenheden.
Het intimmeren en plaatsen van het sanitair.
Het tewaterlaten en testen van het schip.
Een compleet handboek met werkplaats instructies van de DAF DF 615.
 
-
HET VETUS WATERGESMEERD SCHROEFASSYSTEEM
 
Vetus watergesmeerd schroefassysteem.
 

HET VETUS WATERGESMEERD SCHROEFASSYSTEEM BESTAAT UIT:

1 = Remanit 4462 rvs schroefas met dopmoer en geïntegreerde zinkanode. Deze as is in aan één zijde voorzien van een conus, spiebaan met spie alsmede een dopmoer met zinkanode en borgring. De andere zijde kan op maat worden afgezaagd.

2 = De bronzen schroefaskoker is aan de achterzijde voorzien van een rubberlager en een montageflens.

3 = Montageflens voor de schroefaskoker.

4 = Zwevend binnenlager met tweevoudige lip-afdichting en de waterinlaat waarop de slang van de waterschep kan worden aangesloten ten behoeve van de smering van de schroefas.

Dit schroefassysteem kan op de meest een-voudige wijze worden ingebouwd.
Al het draai-, frees- en draadsnijwerk is reeds door Vetus verzorgd. Bovendien is dit systeem milieuvriendelijk. De smering wordt verzorgd door buitenwater, waaraan geen vet of olie te pas komt.
De bronzen schroefaskoker is voorzien van een tweevoudige as-afdichting zonder gebruik-making van stopbus, pakking en pakking-drukker. Deze schroefassen worden standaard geleverd met een dopmoer met geïntegreerde zinkanode.

REMANIT 4462 RVS

Het roestvast staal van Remanit 4462 bezit een veel grotere corrosie-bestendigheid dan andere r.v.s. soorten. Bovendien heeft Remanit 4462 een circa 30% grotere treksterkte en een 40% hogere hardheid. Het is de hoge hard-heidsgraad die zijn uitstekende loopeigen-schappen in (rubberen) lagers verleent.
Dit watergesmeerde schroefassysteem is op verzoek gemakkelijk te voorzien van een extra rubber-lager in de koker, zodat ook een schroefas met grotere lengte en/of een hoger astoerental toegepast kan worden.

WATERSMERING

De toevoer van water voor smering van dit schroefassysteem kan op twee manieren geschieden:
1. Door middel van een aan te brengen waterschep G 3/8, met kogelkraan, slangpilaar, slang en slangklemmen.
2. Door een beetje buitenboordkoelwater van de hoofdmotor af te takken.

 
 
 
Zwevend binnenlager met waterinlaat.
 
Zwevend binnenlager met waterinlaat.
 
 
De schroef is wellicht het meest essentiële onderdeel van een motorschip en vereist veel aandacht.
 
VETUS kan de juiste schroef voor uw schip bepalen (formulier.pdf)
aan de hand van de door u verstrekte exacte gegevens.